Do ponownego odkrycia i przeżycia wielkości i piękna swego powołania wezwał duchownych Benedykt XVI. Poprosił Boga i ludzi o przebaczenie grzechów, których dopuścili się niektórzy księża. Na zakończenie Roku Kapłańskiego, przewodniczył on na Placu św. Piotra Mszy św. koncelebrowanej wraz z ok. 15 tys. duchownych z całego świata.
Kościół powołany jest do pełnienia władzy, która jest służbą nie tytułem własnym, lecz w imię Jezusa Chrystusa – przypomniał o tym Benedykt XVI w swej katechezie podczas audiencji ogólnej, poświęconej posłudze rządzenia w Kościele. Na placu św. Piotra Ojca Świętego słuchało ponad 25 tys. wiernych.
Polskie tłumaczenie katechezy Ojca Świętego, wygłoszonej 14 IV 2010 roku.
Chrystus tak, Kościół nie. To sformułowanie dobrze oddaje postawę wielu dzisiejszych chrześcijan. Jednak prawdą jest, że nie da się pójść za Jezusem, jeśli nie jest się z Jego Kościołem. Niemożliwe? A jednak. Przekonasz się o tym, jeśli bez uprzedzeń wsłuchasz sie w Jego orędzie. Niech przewodnikiem na tej drodze będzie papież - teolog, Benedykt XVI.
(...) Już samo istnienie Dwunastu - powołanych z różnych stron - staje się wezwaniem skierowanym do całego Izraela, aby nawrócił się i pozwolił się zgromadzić w nowe przymierze, będące pełnym i doskonałym wypełnieniem starego.
(...) Jezus idzie właśnie za tym prorockim wątkiem. Pierwszym krokiem jest "gromadzenie" ludu Izraela, ponieważ w ten sposób wszystkie narody wezwane, aby zgromadziły się w jedności z Panem, będą mogły zobaczyć i uwierzyć.
(...) Idea komunii jako udziału w życiu Bożym, w życiu Trójcy Świętej, ze szczególną siłą została naświetlona w Ewangelii Jana, gdzie komunia miłości, łącząca Syna z Ojcem i z ludźmi, jest zarazem wzorem i źródłem braterskiej komunii - tej samej, którą widzieliśmy już u św. Pawła - która ma zjednoczyć uczniów między sobą: "Abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem".
(...) Dochodzimy tutaj do istotnego punktu. Kościół jest cały z Ducha, ale posiada pewną strukturę: sukcesję apostolską połączoną z odpowiedzialnością za pozostawanie Kościoła w prawdzie otrzymanej od Chrystusa, z której wypływa także zdolność do miłości.
(...) Dzięki Pocieszycielowi doświadczenie Zmartwychwstałego, które było udziałem wspólnoty apostolskiej na początku Kościoła, będzie mogło być zawsze przeżywane przez następne pokolenia, ponieważ jest przekazywane i aktualizowane w wierze, w kulcie i w komunii Ludu Bożego, pielgrzymującego w czasie.
(...) Innymi słowy Tradycja jest historią Ducha, który działa w historii Kościoła za pośrednictwem Apostołów i ich następców, w wiernej kontynuacji doświadczenia początków.