Jesteśmy dziś świadkami wielkiego sporu o dziedzictwo Soboru. Jako historycy musimy jak najlepiej przybliżyć współczesnym to wydarzenie.
Paweł VI jako pierwszy papież przyjął w 1967 r. przywódcę sowieckiego. Był też pierwszym Biskupem Rzymu, który odwiedził w 1965 r. nowojorską siedzibę ONZ i wygłosił tam przemówienie nt. pokoju, sprawiedliwości i bezpieczeństwa na świecie.
Papież, który zmienił oblicze Kościoła i zapoczątkował jego samoodnowę.
Aggiornamento – pięćdziesiąti lat temu, kiedy kończył się Sobór Watykański II, to słowo rozumieli nawet ci, którzy nie znali włoskiego. Oznacza dostosowanie przekazu nauki Kościoła, tak aby była ona zrozumiała dla współczesnego człowieka.
Rok Wiary rozpocznie się w 50. rocznicę inauguracji Soboru Watykańskiego II. Bł. Jan Paweł II nazwał go „niezawodną busolą”, wskazującą drogę Kościoła w XXI wieku. Benedykt XVI podkreśla, że sobór wymaga właściwego odczytania.
Historię Soboru Watykańskiego II trzeba napisać od nowa, wychodząc od archiwów. Taka idea stoi u podstaw wielkiego programu badawczego prowadzonego przez Papieski Komitet Badań Historycznych oraz Uniwersytet Laterański.
„Sobór Watykański II stanowi dla Kościoła istotny punkt odniesienia. Nie oddzielał on starego i nowego, «przed» i «po», lecz był wyrazem ciągłości doktryny kościelnej i Dobrej Nowiny Chrystusa”. W ten sposób kard. Peter Erdő podsumowywał podczas wczorajszych nieszporów dyskusję przedstawicieli europejskich episkopatów nad przesłaniem Vaticanum II 50 lat od rozpoczęcia tego wydarzenia.
Sobór Watykański II wciąż jest punktem orientacyjnym na drodze Kościoła, dlatego zapraszamy wszystkich do wspólnego świętowania tego pięknego jubileuszu rozpoczęcia Soboru – powiedział abp Robert Zollitsch, zamykając jesienną sesję plenarną niemieckiego episkopatu w Fuldzie.
Są tacy, którzy głosząc zasadę szczodrości i hojności, w istocie jednak zawsze żyją tak, jak gdyby nie troszczyli się zupełnie o potrzeby społeczeństwa.
Szacunek i miłość powinny się rozciągnąć także i na tych, którzy w kwestiach społecznych, politycznych lub też religijnych inaczej niż my myślą bądź postępują.